söndag 21 september 2014

Jag är svag.

Haaaa. Jag var inställd på att ta det lite lugnt med julen ett tag. Chilla på degen, som man säger. Men så gick jag ut igår, och solen sken, men det var lite sådär bitande kallt i luften, och all självkontroll bara försvann.

Jag är redo för höstmyset. Jag är redo för mörkare kvällar, och till och med redo för höstregnet. Men, det är ju väldigt lätt att säga när man inte springer till bussen i världens skur på morgonen än... :)

Ikväll ska jag mysa ner mig i sängen med en film, tända ljus och en kopp te. Ett kryddigt te. Men inte Chai.. Inte riktigt än. För att sysselsätta mig själv tänkte jag svara på Helenes mysiga jullista. Då kan jag drömma lite.


(bilden är under creative commons licensen cc by. Rättmätiga ägaren är Stephane. Jag har endast gjort den hjärtformad :) 


1. När är det ok att börja adventspynta respektive julpynta enligt dig.

Vi börjar julpynta lite smått under första advent. Då blir det mest ljusstakar och stjärnor. Sen kryper tomtarna fram. Jag uppskattar dock väldigt mycket när grannarna är lite för tidiga med ljusstakarna, det blir så mysigt då. 

2. Var förvarar du dina julsaker?

På vinden, närmast dörren, så att det inte är svårt att komma åt dem. 

3. Hur mycket julsaker har du?

Relativt mycket, men vi har inte allt framme. Vissa år har vi tomtar överallt, och vissa år nöjer vi oss med ljusstakar och några få tomtar. Vi har mycket gammalt pyssel och annat sentimentalt från barndomen som vi inte kan med att göra oss av med. Så man ser inte hur mycket det faktiskt ligger och skräpar på vinden...

4. Lagar du ditt eget julgodis och i så fall vadå?

Det är olika från år till år, och vad jag är sugen på, haha. Men skumtomtefudge har väl blivit ett måste nu. Gillar att göra oreo-tryfflar också. 

5. När börjar du känna att det är jul?

När dem börjar hänga upp pynt i stan, speciellt nordstan. Förra året var dem dock vääääldigt tidiga med det, men när hela samhället börjar förbereda sig, då känner man sig inte lika ensam. ;)

6Till vem köper du julklappar?

Mina föräldrar, syskon, och några vänner. Resten köper vi i familjen tillsammans. 

7. Har du börjat klura på årets önskelista?

Lite kanske, när man skymtar något man skulle vilja ha. Men inte direkt. Skriver oftast inte önskelistor, så noga är jag inte. :)

8. Vilka är dina tre bästa jullåtar?

1. White Christmas - The Drifters 
2. Believe - Josh Groban
3. My only wish (this year) - Britney Spears (Shh, den är svängig) 

9. Vad ser du allra mest fram mot denna julen?

Säger det varje år, och jag säger det igen - att min storasyster kommer hem!


10 . Tio snabba:

Kungsgran eller vanlig gran. 

Rödvinsglögg eller vitvinsglögg. 

Lutfisk eller risgrynsgröt.

Skickar du riktiga julkort eller e-mailjulkort. 

Kalle Anka eller Karl-Bertil.

Julklapp på morgonen eller bara julklappar vid julklappsutdelningen. - Why not both? (hehe)

Julklappar direkt efter Kalle eller senare på kvällen. 

Senapssill eller löksill. 

Christer Sjögren eller Chris Rea. 

Tomten är Far till alla barnen eller Love Actually (!!!!!!)

 

2 kommentarer:

  1. Jag har helt gått in för hösten jag. Nu är sommaren helt över för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det börjar bli lite så för mig också!

      Radera